“There’s no shortage of remarkable ideas, what’s missing is the will to execute them.” - Seth Godin
Vem är du - företagsledare?
Är du coach eller kursskapare, eller kanske vill bli? Du ser andra som är framgångsrika inom detta och du vill också vara en av dem? Samtidigt är väldigt många med liknande ambitioner inte särskilt framgångsrika inom denna bransch. Vad är det som gör att vissa lyckas och andra inte? Det ska vi utforska i denna artikel.
Här är 5 frågor du kan ställa dig själv för att lära känna bättre var du är idag och vem du vill vara.
Ser du på din idé som en extrasyssla eller som något du faktiskt vill ägna dig åt helt? Eller är det så att du vill driva ditt företag på heltid, och säga upp dig från jobbet - men inte riktigt vågar? Det största hindret kanske inte är att du inte vet hur du ska göra, utan att du innerst inne inte känner dig säker på att det kan gå. Att ha en strategi och kunskap om HUR man gör ökar självförtroendet och tilliten på att det går att sälja sin coaching och kurser.
Att gå från att vara anställd till att driva företag kräver ett STORT skift i mindset. Vi är plötsligt vår egen lyckas smed - men också vår egen chef och vårt eget största hinder. När man driver företag så behöver man ställa om sig till att investera sin TID, PENGAR och ENERGI. Detta gör man först - sedan kommer frukten. Men kanske inte den 25:e varje månad. Det kan komma tidigare, eller senare. Men innan du kan skörda så måste du så och du behöver sedan vattna och rensa ogräs också. Om du inte köper några fröer för att du inte är säker på om det kommer växa - då kommer du aldrig kunna få någon skörd. Vågar du investera innan du sett resultatet?
Hur ser du på din roll och din framtid som företagare? Planerar du redan nu och ser framför dig en vision? Eller springer du och kämpar med att fylla din kalender med betalda timmar? Om du vill komma riktigt långt så behöver du gå bort från tankesättet att du ska ta betalt per timme och istället tänka ut hur du kan skapa en maskin som fungerar av sig självt och samtidigt drar in pengar. Det är att bygga ett företag. Annars är du bara anställd fast det är du som skickar fakturorna istället för en kollega.
Hur ser du på kostnader vs. försäljning? Om du tror att det är gratis att få nya kunder så kommer du ha svårt att växa ditt företag snabbt. Men om du redan från början inser att en investering - i marknadsföring, säljare (personal), hemsida/tekniska lösningar osv. kan ge fler kunder och därmed mer intäkter, så kan du kalkylera för tillväxt.
Tycker du det är svårt att ta betalt? Vill du helst hjälpa alla, även de som inte har så mycket pengar? Det är beundansvärt. Men om du ska driva ett företag - inte en välgörenhet - så måste du vänja dig vid att ta betalt. När du har goda intäkter i ditt företag kan du alltid skapa stödprogram eller samarbeten som möjliggör att du kan hjälpa även de som inte har råd. Men du behöver skifta ditt mindset från att det känns som mycket pengar till att inse att när du tar en viss summa av tillräckligt många personer så kommer du kunna hjälpa fler. För det är då du har råd med mer marknadsföring, mer personal (som kan stötta dina klienter), bättre verktyg till dina klienter, mer utbildning för dig själv och ditt team. Allt detta gynnar både dina klienter och dig!
Väckte detta några tankar hos dig?
Mer resurser:
Följ mig på Instagram för mer tankar och idéer för dig som är coach och kursskapare.
Få kontakt på LinkedIN med oss.
Följ oss på Instagram för tips och råd om hur man som coach/konsult syns mer, värmer upp sin målgrupp och säljer mer.
Jane Doe
Founder/CEO, XYZ Inc.
Jane Doe
Founder/CEO, XYZ Inc.
Roskildegränd 6, 164 46 Kista, Sweden
Whatsapp: (+46)764278008
Email: [email protected]
Org.nr 8603220107